SENAMAN BERKESAN UNTUK KURUS (DURATION : 20-30MINIT)

Assalammualaikum semua. seperti yang dijanjikan . Saya akan post mengenai entry senaman yang saya lakukan hari-hari selama 20-30 minit. Ia tidak susah. malah yang ini senang diikuti. saya juga menyediakan link video youtube yang saya selalu lakukan setiap malam sebelum tidur. Senaman yang saya lakukan ini mampu membakar lemak degil yang bersarang dalam badan TERUTAMA SEKALI BELLY FAT! Anda juga bole cek berapa banyak kalori dalam badan yang terbakar dalam website http://www.healthstatus.com/calculate/cbc mengikut kategori exercise dan ketinggian, umur serta berat.Okay tanpa membuang masa, saya akan mulaka jenis-jenis senaman yang saya lakukan

  1. Mesti Panaskan badan dulu taw!!!!!! Kenapa? Sebab panaskan badan membantu dalam mempercepatkan lagi kalori yang terbakar serta mengelakkan sakit-sakit badan apabila terus melakukan senaman tanpa regangan badan. Biasanya saya buat lari setempat dan Lompat bintang dalam 3 minit kesemuanya
  2. Seterusnya . Saya melakukan jumping rope. iaitu skipping pakai tali tu. Dalam 300 kali. setiap 50 kali saya rest beberapa saat sahaja. Lepastu saya terus buat sampai cukup 300. yang penting setiap 50kali saya rest. Saya buat jumping rope yang sederhana bukan yang laju.Takut kaki terkehel. Tapi saya sarankan kalaw siapa yang baru nak start buat jumping rope, start dengan 50 kali dulu.esoknya 100, 150, 200,250 dan seterusnya 300. Kalaw nak lebih pun boleh. Tapi saya buat 300 je .

jump-rope

3. Yang ketiga, saya melakukan senaman untuk belly fat.iaitu mule dengan heel touch. Saya buat sebanyak 30 rep tanpa henti. Senaman jenis ini bukan sahaja dapat menghilangkan lemak di perut malah melangsingkan pinggang kita.

ankle_touches_2

4. Saya melakukan senaman jenis bicycle crunch. Juga sebanyak 30 rep. iaitu 30 kali. buka 30 saat ye. Senaman jenis cruch mampu menghilangkan lemak dibawah dada.iaitu atas pusat 2. Baru nampak kempis uollsss

0502_bicycle_crunch

5. Selepas itu, saya melakukan senaman jenis toe touch crunch (30REP). Senaman ini bukan sahaja untuk perut, malah untuk kaki juga. slim atas bawah la uollss

toe-touch-crunch

6. Selepas itu saya melakukan russian twist. russian twist bagus untuk membakar lemak di perut dan merampingkan pinggang kita. juga sebanyak 30 rep. Tapi kalaw baru start execise, mula dengan 15-20 rep dulu. InsyaALLAH lame lame da boleh buat lebih.Takut badan terkejut pula

russian-twist

anda juga bole lihat video di youtube cara bagaimana heel touch, crunch, wide toe, reach through, russian twist, plank yang saya lakukan. cuma beza saya buat setiap senaman 30 rep bukan 30 saat. https://youtu.be/reQNxaFhcBo . selain itu, gambar dibawah turut disediakan bagi anda semua mengetahu bahagian mana di perut yang terbakar untuk setiap senaman

321cee43b8cd4a7242dc821a9338ef30

7. PLANK. !!!!!! Senaman ini nampak mudah sebenarnya amat sukar dilakukan.. antara kebaikan plank ni ia dapat membakar lemak bukan sahaja di perut, tangan kita pon boleh.Ada pelbagai jenis plank. Biasa saya buat macam gambar bawah ni. yang orang lelaki pakai seluar hitam ni. dan saya juga melakukan side plank. untuk mengelakkan saya berasa letih sebab saya buat 2minit. pada saat yang ke 30 saya buat side plank.dan yang ke 45 saya buat belah kiri pula side plank tu. dan pada 1minit 30 saat saya ulang lagi buat side plank kiri kanan. Tapi bila buat kedudukan plank yang biasa lagi bes sebab rase lemak terbakar dekat perut. Kalaw side plank bes kat tangan la. Lemak di tangan terbakar. Kalaw anda yang baru nak buat plank saya sarankan buat 30 saat dulu. Takpun anda ikut plank challenge seperti gambar dibawah.

plank_006

PlankHipDip_GIF SingleArmPlank StandardPlank_InPost

30day-plank-challenge-chart-1

Yang penting sebelum buat senaman minum air dulu begitu juga lepas abes senaman. Kalaw untuk berat badan saya, saya dapat bakar sebanyak lebih 3000 kcal untuk seminggu. DAN YANG LAGI PENTING SEBELUM SARAPAN, MAKAN LE LECITHIN DULU! AMEK 2 BIJI. HAA!!!! RASAILAH PERBEZAANNYA YA AWOKKK SEMUA!!!!!Dan jangan timbang berat badan lepas bersenam. Bila kita tengok berat yang turun hanya sikit atau xturun2 ia akan mematahkan semangat kita. Berat badan hanya nombor. yang penting anda toned badan sendiri. decide mana part yang nak kuruskan. dan campur sekali degan cardio.Jangan hanya buat 1 part je. nanti yang kurus kat satu tempat je. Nampak burok pulok.huhuhuhu.

Leave a Reply

